tirsdag 27. januar 2015

Hurra, jeg overlevde første dagen på Kakekrigen! Her får dere oppskriften på verdens beste sjokoladekake!



Tusen takk for alle koselige kommentarer og hilsener etter den første dagen min på Kakekrigen! Det setter jeg utrolig stor pris på!

Det var veldig rart og ganske nervepirrende å se seg selv på tv, men godt med en dag som er overstått.

På tv ser det jo ut som om vi holder på i halvannen time og det gjør vi, men det er bare ren baketid. Det var veldig mye annet som skjedde, som gjorde dette til noe av det mest stressende jeg har vært med på.

Forberedelsene startet uker i forveien med prøving og testing på kjøkkenet. Jeg hadde cirka tre uker til å finne ut hvilke oppskrifter jeg skulle bruke og de måtte jo testes. Barna syntes nok dette var en fin periode, for de var selvfølgelig prøvekaniner. Etterhvert var det helt vanlig å høre dem si ting som: "Det var veldig godt med et hint av lime" eller "Det var fine makroner de fikk flotte føtter". Ha, ha, ha, måtte le litt når jeg hørte dem snakke med kompisene sine, som sikkert ikke skjønte noe av det de prøvde å forklare.

Vi måtte møte opp 06.45 om morgenen og holdt på i 10-12 timer hver dag. Stressende, men også veldig moro. :-)

Til kaken i går var det lov å ha med pynt hjemmefra, så lenge man viste fremgangsmåten i studio. Jeg valgte derfor å lage sjokoladesommerfugler på forhånd. De første forsøk endte med at de smeltet, datt sammen og ble matte og grå! Jeg søkte råd hos en konditorvenn og han fortalte meg om nontemp-sjokolade. En helt ny oppdagelse for meg, men noe jeg har brukt mye siden. Nontemp-sjokolade er temperert sjokolade som gjør at sjokoladen holder seg bedre og fortsetter å være blank og fin også etter den har tørket. Nontemp-sjokolade kan kjøpes blant annet hos Traktøren eller på nett. Bruker man bare riktig sjokolade er de veldig enkle å lage.

Opptakene ble gjort i sommer midt i den verste hetebølgen og da jeg midt på dagen kjørte fra Drøbak til Oslo og ble sittende fast i kø, i en bakende varm bil, var jeg ganske nervøs for sommerfuglene. Men de holdt seg heldigvis!

Her får dere oppskriften på kaken jeg lagde i går (med justeringer). Den er min personlige favoritt og er virkelig helt utrolig god!

Jeg har justert oppskriften etter tilbakemeldingene jeg fikk fra Lars Lian og han hadde rett, den ble bare enda bedre!

I kveld skal vi bake Lars Lians oppskrift på ostekake med kjeksbunn og gelé. Klarer vi å få gelebunnen til å stivne eller går alt i vasken?




Verdens beste sjokoladekake

Sjokoladekake:
4 egg
75 g mørkt Muscavadosukker eller rørsukker
75 g vanlig sukker
100 g smør
1,5 dl kremfløte
350 g god mørk sjokolade helst 70 %
50 g melkekokesjokolade i god kvalitet
50 g hvetemel
1 ts ekte vaniljeekstrakt eller frø fra 1 vaniljestang

Mascarponekrem med smak av appelsin og lime:
150 g Mascarpone
300 g Philadelphia kremost naturell
130 g melis
1 vaniljestang
Skall fra 2 lime (ca. 1 1/2 litt presset teskje)
Skall av 1 appelsin (ca. 1 1/2 litt presset teskje)
Saft fra 1 lime

500 g bringebær
500 g blåbær
200 g rips

Melisdryss på toppen

Sjokolade-sommerfugler
100 g mørk non temp sjokolade
Sprøytepose
Sjablong
Plastlomme

Fremgangsmåte:

Forvarm ovnen til 190 grader.
Gjør klar en rund form ca 23 cm i diameter. Smør formen lett, slik at bakepapiret sitter godt. Klipp av kantene rundt. og smør formen lett.

Visp egg og sukker sammen for hånd.
Ta frøene ut av vaniljestangen.
Ha smør, vanilje og kremfløte i en kjele.
Varm opp til blandingen så vidt begynner å småkoke.
Ta kjelen av varmen og tilsett sjokoladen.
Rør til blandingen er glatt og sjokoladen er helt oppløst.
Tilsett eggeblandingen og mel.

Ha røren i en rund smurt paiform.
Stekes midt i ovnen i 10-15 minutter. Sett klokken på 10 minutter og sjekk ofte!
Kaken skal ikke være helt stekt.
Den skal være så stekt at overflaten, sider og bunn er faste, men midten må fortsatt være myk og flytende når du tar den ut av ovnen. Den stivner når den blir avkjølt.

Ta kaken ut av ovnen. Hvelv den over på kakefatet den skal stå på. Sett den i fryseren. Legg et tørkehåndkle over.
Sett klokken på 15 minutter. Sjekk til kaken når den ringer.

Avkjøl kaken.

Mascarponekrem:
Vask appelsin og lime.
Tørk dem godt med papir.
Riv skallet. Pass på å bare få med det grønne og orange, ikke det hvite!
Ta ut frøene av vaniljestangen.
Rør sammen skall, saft, melis og frø fra vaniljestang.
Ha mascarpone og Philadelphia i en bolle.
Rør forsiktig med en liten visk for hånd.
Stopp når alt er blandet fint sammen!

Ha mascarponekremen over den avkjølte kaken og pynt med bærene. Det skal være mye bær.

Sikt til slutt litt melis over kaken.

Pynt med sjokolade-sommerfugler.

Smelt sjokoladen i mikroovn. 40 sekunder først, så 30 sekunder.
Rør til alt er helt oppløst.
Ha i sprøytepose
Klipp et lite hull
Legg sommerfugler på plastlommen
Sett til avkjøling på benken eller i kjøleskap.

Foto: Christine Heim/Kakekrigen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...